Lando jau sešpadsmit gadus organizē ātras lasīšanas programmu 8-12-gadīgiem skolniekiem. Galvenais ātras lasīšanas mērķis – attīstīt uzmanību un iemācīt izglītojamo saprast 2-3 vārdus vienā teksta fiksācijas reizē. Jaunākie bērni veic pāreju no lasīšanas pa zilbēm uz vārdu lasīšanu. Tas ir svarīgi, jo lasīšanas ātrums ir tieši saistīts ar saprašanu. Burtam vai vārdam pašam par sevi nav jēgas, tāpēc tie, kas lēni lasa, nevar uztvert teksta jēgu, un bieži nevar atstāstīt izlasīto.
Zinātnieki sen jau noteikuši lasīšanas ātruma saikni ar saprašanu. Tie, kas lasa lēni, bieži iestieg tekstā, putrojas detaļās un nevar saprast galveno domu, tas ir, to, kāpēc autors ir uzrakstījis šo tekstu. Tie, kas lasa ātri un saprot vismaz vārdus, nemaz nerunājot par vārdu savienojumiem, var izsekot autora domai un saprot, ka visi piemēri un detaļas tekstā ir pasniegtas, lai paskaidrotu galveno domu.
PhD Irina Lando par ātrlasīšanu. Galvenie faktori, kas ietekmē pieauguša cilvēka lasīšanas ātrumu
Gandrīz katrs no mums ir dzirdējis ierasto frāzi– tie, kas lasa grāmatas, būs priekšnieki tiem, kas skatās televizoru. Tikai ne visi saprot, ka lasīšanas iemaņas pakāpeniski samazinās, un mūsdienu pasaulē lielākā daļa pieaugušo izlasa tikai 2-3 grāmatas gadā. Tie, kas saka, ka viņi daudz lasa, izlasa 5-6 grāmatas gadā.
Lasīt tālāk...