Licencēts mācību centrs LANDO. LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Adrese: Rīga, A. Čaka iela 83/85 Tāl.: +371 67273009, +371 29433553

wwwlandolv_logopedi.jpgMācību centra Lando direktore un dibinātāja, vadības sfēras zinātņu doktore Irina Lando bieži vada meistarklases, atklātās stundas, izglītojošas nodarbības pedagogiem un skolotājiem. Praktiskās nodarbības Logopēdu asociācijai izvērtās par aktīvu diskusiju un ļoti vērtīgu pieredzes apmaiņu. Runa bija par to, vai ir vērts mācīt bērniem lasīt pa zilbēm.

 

Pēdējā laikā ir kļuvis moderni lamāt visu veco, bet ir viedokļi

un ir fakti. Tāpēc šajā rakstā turēsimies tikai pie faktiem. Krievu un latviešu valodā uzrakstītais bieži sakrīt ar izrunu, tāpēc daudzi nolēma, ka var izlaist vienu no svarīgākajiem lasīšanas un rakstīt mācīšanas posmiem – zilbju izmantošanu.

 

 

Balstoties uz Glenna Domena (Glenn Domen) pētījumiem, vecāki un daudzi pedagogi nolēma, ka var pamēģināt „pārlēkt pāri klasei”, un mācīt bērnam uzreiz lasīt vārdus. Neslēpšu, desmit gadus atpakaļ mūsu Mācību centrs arī mēģināja mazuļiem mācīt lasīt uzreiz vārdus. Es kā direktore visu izmēģināju uz saviem bērniem. Mana meita mūsu centrā mācījās ātrlasīšanu trīs gadu vecumā. Tomēr ar laiku mans viedoklis mainījās. Galvenokārt, pateicoties profesionālu logopēdu ietekmei.

 

 

Pirmkārt, atcerēsimies, ka Domens ir fizioterapeits, nevis pasniedzējs. Daudzas viņa iestrādes ir ļoti efektīvas, bet viņam ir ļoti rupjas kļūdas. Īpaši tas labi redzams viņa grāmatā, kā ātri pasniegt bērnam matemātik

u. Mana pirmā izglītība ir fizikas-matemātikas izglītība, un, izlasot viņa grāmatu par matemātiku, es stipri satraucos. Tā nedrīkst mācīt! Baidos, ja grāmatu izlasīs psihologs, viņam ļoti patiks Domena aprakstītā pieeja, bet ticiet, neviens matemātiķis nepiekritīs izslēgt loģiku no pasniegšanas procesa.

 

 

Tagad par lasīšanu. Jūs pievērsāt uzmanību, cik daudziem bērniem tagad ir vispārējie runas un valodas attīstības traucējumi? Šo problēmu novēr

wwwlandolv_logopedi.jpg

o ne tikai pirmsskolas vecuma bērniem, bet arī pirmklasniekiem un otrklasniekiem. Daudzi bērni uz skolu iet nesagatavoti, piemēram, neizrunājot pat septiņas skaņas. Pat daudzi vidusskolas skolēni dzimtajā valodā runā, nesaskaņojot galotnes. Ja tādi bērni sāks mācīties lasīt vārdiem, neiemācoties lasīt pa zilbēm, viņiem radīsies problēmas ar rakstu valodu.

 

 

Valodā zilbju ir mazāk kā vārdu. Tāpēc ir vieglāk iemācīt atpazīt zilbes nekā piebāzt galvu ar noteiktu vārdu skaitu. Jā, angļu valodā (kurā rakstīja Domens) uzrakstītais un izruna nesakrīt, bet jāatceras, ka angļu valodā nemainās galotnes darbības vārdā „go” gan ar personu vietniekvārdu „mēs”, gan „jūs”, gan „es”, gan „tu” - darbības vārds skanēs vienādi, tikai vienskaitļa trešajā personā darbības vārdam „go” jāpievieno burts „s”. Bet krievu valodā mainīsies darbības vārda galotnes gan ar katru personu vietniekvārdu, gan vi

enskaitli, gan daudzskaitli, bet lietvārdiem un īpašības vārdiem galotnes mainās gan dzimtē, gan skaitlī, gan locījumā. Padomājiet, cik viena vārda variantus jāieliek maza bērna galvā, ja jūs gribat viņam mācīt lasīt uzreiz vārdiem. Bērnam ne tikai jāiemāca acumirklī atpazīt daudzus variantus, bet arī saskaņot vārdu galotnes.

 

 

Domena kartiņu krievu analogos darbības vārdi uzrakstīti nenoteiksmes formā. Vai sarunā Jūs bieži lietojat šo formu, piemēram, - „Es iet”? Domāju, ka nē. Tāpēc pirms kaut ko darīt, ieslēgsim racionālo domāšanu un elementāru loģiku..

 

 

Un, treškārt, pāreju no lasīšanas pa zilbēm uz lasīšanu vārdiem var veikt ar ātrlasīšanas palīdzību, bet nekādā gadījumā, ne pārlecot pāri zilbju apgūšanas posmam, jo tieši tas dod pareizrakstības garantiju. Pretējā gadījumā, bērni rakstot sāk izlaist patskaņus. Tāpēc ātrlasīšanas iemaņas mēs mācām bērniem, kas jau beiguši pirmo klasi un apguvuši lasīšanu pa zilbēm.

 

 

Tādējādi, neatmetīsim veco, bet izmantosim to, ņemot vērā jaunās vajadzības, ieviešot vairāk jauninājumu mācību procesā, bet neatmetot bez domāšanas laika pārbaudi izturējušas lietas. Mācot bērnus, nevar atsevišķi aplūkot psiholoģiju, logopēdiju un atsevišķi – pedagoģiju. Tas ir tāpat kā gadījumā, ja kāds ārsts ārstētu tikai roku, nenoskaidrojot, kāpēc tā pēkšņi atteicās darboties.

 

Es aicinu visus speciālistus un ieinteresētās personas uz diskusiju un sadarbību.

 

Jaunumi

 

logo 2 3 1

 

 

Licencēts mācību centrs LANDO

LR IZM Lic. Nr. 3360800220

Kontakti

 

   Rīga, A. Čaka iela 83/85
 
  +37167273009, +37129433553
 

Copyright © LANDO 2018, All Rights Reserved.

Яндекс.Метрика