Lando jau sešpadsmit gadus organizē ātras lasīšanas programmu 8-12-gadīgiem skolniekiem. Galvenais ātras lasīšanas mērķis – attīstīt uzmanību un iemācīt izglītojamo saprast 2-3 vārdus vienā teksta fiksācijas reizē. Jaunākie bērni veic pāreju no lasīšanas pa zilbēm uz vārdu lasīšanu. Tas ir svarīgi, jo lasīšanas ātrums ir tieši saistīts ar saprašanu. Burtam vai vārdam pašam par sevi nav jēgas, tāpēc tie, kas lēni lasa, nevar uztvert teksta jēgu, un bieži nevar atstāstīt izlasīto.
Zinātnieki sen jau noteikuši lasīšanas ātruma saikni ar saprašanu. Tie, kas lasa lēni, bieži iestieg tekstā, putrojas detaļās un nevar saprast galveno domu, tas ir, to, kāpēc autors ir uzrakstījis šo tekstu. Tie, kas lasa ātri un saprot vismaz vārdus, nemaz nerunājot par vārdu savienojumiem, var izsekot autora domai un saprot, ka visi piemēri un detaļas tekstā ir pasniegtas, lai paskaidrotu galveno domu.
Nodarbības ilgst sešas dienas pa trīs stundām. Katru stundu ir pārtraukums, un pārtraukumā mēs piedāvājam tēju un cepumus. Katru dienu ātras lasīšanas programmā ir trīs obligātās stundas – lasīšana, uzmanības attīstība, momentāna uztvere, uzmanības apjoma palielināšana, uzmanības ātruma pārslēgšanas uzlabošana un uzmanības noturības paaugstināšana.
Katru dienu pēdējā stunda ir burvju stunda. Burvju stundās katrs vāra sev spēka, drosmes, pārliecības un visu savu vēlmju viru. Mēs izgatavojam trusīšus no burvju materiāla un izkrāsojam kausus. Katru dienu izglītojamie ar aizturētu elpu gaida, kas būs burvju stundā
Pirmajā nodarbību dienā pirmajās divās stundās kursā piedalās vecāki. Katram vecākam ir iespēja paskatīties, kā strādā viņa bērns, ko viņš paspēj, kam ir vērts pievērst pastiprinātu uzmanību. Šo divu atklāto stundu laikā pedagogs paskaidro, kā un kāpēc mēs veicam to vai citu vingrinājumu, kur liekam uzsvaru un kā ar to strādāt tālāk.
Pirmie uzdevumi ilgst tikai 2-3 minūtes. Pēc tam mēs palielinām vingrinājumu veikšanas laiku līdz piecām minūtēm, pēc tam – līdz desmit utt., cenšoties attīstīt uzmanību tādejādi, lai bērns spētu efektīvi strādāt veselu mācību stundu – 40-45 minūtes.
Tas ir ļoti svarīgi, jo, kā rakstīja zinātnieks no Lielbritānijas Viljams Atkinsons, kas veltījis savu dzīvi pētījumiem, kā cilvēki iegaumē un atceras informāciju, “prasme noturēt uzmanību ir cilvēka prāta attīstības rādītājs”.
Diemžēl mēs bieži dzirdam daudzus mītus par uzmanību. Piemēram, kāds saka, ka uzmanību var noturēt tikai 3-5 minūtes. Gribētu pajautāt, un kā tad automobiļu vadītāji vada mašīnas, ja nevar noturēt uzmanību? Un kāpēc tad jāvada stundu četrdesmit minūtes, ja no tām ražīgas būs tikai trīs minūtes?
Vēl viens izplatīts mīts ir tā saucamā “lasīšana pa diagonāli”. Kādā veidā var lasīt pa diagonāli, ja teksta jēga novietota no kreisās puses uz labo?
Zināšanu trūkums par lasīšanas procesu, literatūras trūkums par šo tēmu un lasīšanas pamatu nesaprašana bieži traucē pasniedzējiem iemācīt izglītojamiem spert nākošo soli – no lasīšanas pa zilbēm vai īsiem vārdiem pāriet uz vārdu vai noturīgu vārdu savienojumu lasīšanu. Ātras lasīšanas mērķis – lasīšanas ātruma palielināšana, nezaudējot jēgu, saglabājot izlasītā saprašanu.
Pirms ātras lasīšanas kursa katrs izglītojamais var iziet bezmaksas testu licenzētā Mācību centrā Lando. Tests aizņem 15 minūtes.
Mēs gaidām izglītojamos licenzētā Mācību centrā Lando adresē: A. Čaka iela 83/85. Jūs varat pierakstīties pa tālr. 29433553; 67273009 vai atsūtīt pieteikumu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.. Mūsu mājaslapā www.lando.lv jūs varat paskatīties videorullīšus, kā notiek izglītošana.