Galvenais ātras lasīšanas fizioloģiskais ierobežojums ir šaurs redzes lauks. Ātra lasīšana ir nevis lasīšana pa vārdiem, bet gan blokiem. Daudzi saskaras ar nelielu redzes spēju aptvert noteiktu informācijas apjomu vienā reizē. Labā ziņa ir tā, ka perifēro redzi var diezgan ātri attīstīt.
• Apturiet skatienu, lūkojoties uz kādu priekšmetu, fokusējiet to. Pēc tam, nepārvietojot skatienu un nemainot fokusu, mēģiniet ar redzi aptvert maksimāli daudz priekšmetu ap jums.
• Ja jūs lasāt avīzes, tad teicams vingrinājums jums būs sleju lasīšana. Centieties pilnībā atvērt vienas slejas rindiņu: viena redzes fiksēšana – viena slejas rindiņa. Treniņu sākuma posmā labs palīgs būs vertikālā līnija, kas novilkta slejas vidū. Tas palīdzēs ātrāk pierast fiksēt skatienu rindas vidū.
• Tiem, kas ir nolēmuši ar nopietnu pieeju attīstīt sānu redzi, noderēs Šulte tabulas: tās var izgatavot paši, bet var atrast gatavas un pat ielādēt sev mobilos pielikumus. Šulte tabulām ir daudz variantu. Pats izplatītākais –5×5 kvadrāts, kura kvadrātiņos haotiskā kārtībā ierakstīti cipari no 1 līdz 25. Uzdevuma būtība - pēc iespējas ātrāk ar skatienu pāriet no 1 līdz 25. Mērķis – darīt to, pakāpeniski palielinot ātrumu. Tomēr perifēras redzes trenēšanā jāievēro viens nosacījums: skatienu jāfiksē tabulas centrālajā nodalījumā, bet ciparu meklēšanai jānotiek bez fokusa novirzes.
Interesanti, ka visiem ir attīstīta perifērā redze. Vienkārši vienā gadījumā (piemēram, kad telpā ir ienācis jūsu mīlas objekts vai priekšnieks) mēs to izmantojam, bet citos (kā situācijā ar lasīšanu) mums vienkārši nav attīstīts šis paradums. Ja priekš sevis paaugstina lasīšanas nozīmīgumu, un savu paradumu piemēro arī šai dzīves sfērai, tad rezultātus nebūs ilgi jāgaida.
Atkārtošana ne vienmēr ir “mācīšanās māte”
Lielākajai daļai no mums ir kaitīgs ieradums ar skatienu atgriezties pie tikko izlasītā teksta: nepaspējām līdz galam izlasīt labo lappusi, kā atkal kaut ko precizējam kreisajā. Pārlasīšana atņem diezgan daudz laika. Tādas atkārtotas lasīšanas “regresijas ”pārlasīšanas rašanās veids ir tieši saistīts ar informācijas iegaumēšanas procesiem, tāpēc risinājums ir atmiņas attīstīšana. Kā darbību veidi noderēs nodarbības, ko plaši pielieto atmiņas attīstīšanai – svešvalodu vai dzejoļu mācīšanās, kā arī mazāk zināmas mnemotehnikas.
• Samaziniet organizētāju un visu iespējamo ierīču-atgādinātāju izmantošanu. Var sākt ar iešanu uz veikalu, tikai galvā paturot nepieciešamo pirkumu sarakstu. Var palīdzēt jūsu saraksta vizualizācija: domās salieciet pakā visu, ko gatavojaties pirkt, iztēlojoties, kā tas izskatās.
• Pamēģiniet iegaumēt savā starpā nesaistītu vārdu virkni. Pakāpeniska „posmu” skaita palielināšana veicina operatīvās atmiņas apjoma palielināšanos.
• Pēc katras izlasītās lappuses izdomājiet tās tēlainu nosaukumu, tādejādi nostiprinot izlasīto un atbrīvojot sevi no nepieciešamības atgriezties.
• Pats vienkāršākais vingrinājums, kas ļauj izvairīties no atkārtotas lasīšanas, ir atgriezenisko acu kustību izsekošana. Jāvienojas pašam ar sevi, ka atgriezties pie izlasītā var tikai pēc tam, kad teksts būs izlasīts līdz galam. Vienlaicīgi arī disciplinēsiet sevi, jo ieraduma spēks pastāvīgi liks jums “lauzt līgumu”. Otrs ļoti svarīgs moments: atgriezties pie teksta vajag nevis mehāniski, bet apzināti, domās uzdodot sev jautājumu, uz kuru jāatrod atbildi.
Nereti mēdz būt, ka lekcijas vai pat karsta strīda laikā aizmirst pāris minūtes atpakaļ teikto frāzi. Atgriezties pie iepriekšējās “lappuses” tādā situācijā būs nedaudz problemātiski, tāpēc arī resursu ekonomijas dēļ būs lietderīgi iemācīties daudzās sfērās noturēt informāciju galvā.
Ātra lasīšana pieaugušiem notiek sešas dienas pēc kārtas pa trīs stundām licenzētā Mācību centrā Lando® A. Čaka ielā 83/85, tālr. 29433553, 67273009, www.lando.lv