Kā pārsteigt pasniedzēju ar spīdošu atbildi
Visapkārt visi mācās: gatavojas gala pārbaudījumiem, raksta bakalaura darbus, apmeklē valodu kursus, apgūst psiholoģiju, mācās vadīt automašīnu, apgūst menedžmentu, ajūrvēdu, kaligrāfiju un die’s vien zina, ko vēl. Katrs kā mācēdams paaugstina savu zināšanu un kvalifikācijas līmeni. Pirms pāris dienām man piezvanīja draudzene, mana vienaudze. Arī viņa ir kļuvusi par studenti! Gāja likt eksāmenu Tautas dziednieku akadēmijā. Taču bija pārliecināta, ka izkritīs. “Tur būs atmiņas uzdevumi, bet tu jau zini, cik man bēdīgi ar šo lietu”.
Visapkārt visi mācās: gatavojas gala pārbaudījumiem, raksta bakalaura darbus, apmeklē valodu kursus, apgūst psiholoģiju, mācās vadīt automašīnu, apgūst menedžmentu, ajūrvēdu, kaligrāfiju un die’s vien zina, ko vēl. Katrs kā mācēdams paaugstina savu zināšanu un kvalifikācijas līmeni. Pirms pāris dienām man piezvanīja draudzene, mana vienaudze. Arī viņa ir kļuvusi par studenti! Gāja likt eksāmenu Tautas dziednieku akadēmijā. Taču bija pārliecināta, ka izkritīs. “Tur būs atmiņas uzdevumi, bet tu jau zini, cik man bēdīgi ar šo lietu”. Zinu gan. Starp citu, arī es pati vēl nesen biju gandrīz vai pārliecināta, ka man piemetusies izkliedētā skleroze. Gan aizmirstu vajadzīgo vārdu, gan palaižu garām norunātu tikšanos... Taču tagad tādas lietas ar mani notiek pavisam reti. Un es vairs neizjūtu kompleksus šajā sakarībā, jo zinu: manas smadzenes tur nav vainīgas, gluži vienkārši iegaumēšanas brīdī kaut kas ir novērsis manu uzmanību.
Tāpēc es nemaz nemēģināju just līdzi draudzenei, bet gan uzaicināju viņu ciemos – uz tēju un... treniņu. Kādu pusstundiņu pavingrināsimies. Es sāku pa vienai vilkt atklātnītes no paciņas – tikai uz pāris sekundēm – un pie tam katrreiz pieminēju kādu sarežģītāku vārdu, nu, piemēram, tāda tipa kā “prozelītisms” vai “segregācija”... Tad sajaucu “kāvu” un aicināju salikt bildītes tādā pašā secībā, uz papīra lapas uzrakstot vārdu, kāds ar kuru saistīts.
Ar trešo mēģinājumu mana “atmiņu zaudējusi” draudzene paveica to pilnīgi bez kļūdīšanās. Gluži vienkārši, es biju viņai atklājusi kādu noslēpumu: domās “jāatdzīvina” katras atklātnītes sižets (tā kā multfilmās), saistot to ar vārdu. Precīzāk sakot, ar jēdzienu, kuru apzīmē šīs vārds, vai ar prātā dzimušo tēlu. Un pēc tam jāpārmet sižeta tilts uz nākamo atklātnīti.
Nu, piemēram, zaķēni pļaviņā (pirmā atklātnīte) priecīgi lēkā tādēļ, ka ir pieņēmuši katoļticību (prozelītisms), pēc tam jož uz namiņu zem egles (nākamā atklātnīte) un tur raksta likumu par verdzības atcelšanu mežā (segregācija) utt. Tāda ķēdīte var būt jebkura garuma. Taču, tā kā tajā ir vērojama sakarīga sižeta līnija, tad pat visizstieptāko “seriālu” nebūs grūti atvedināt atmiņā no sākuma līdz beigām.
Tas, protams, nav mans atklājums. Gluži vienkārši, pirms pāris gadiem man palaimējās mācīties Irinas Lando paātrinātas iegaumēšanas kursos, un tur es uzzināju, ka pasaulē pastāv desmitiem vienkāršu, atjautīgu un ļoti efektīvu iegaumēšanas paņēmienu – tā dēvētā mnemotehnika. Tā ļauj pavisam viegli iegaumēt formulas, vārdus svešvalodā, noteikumus, iegaumēt skaitļus, dzejas rindas, diagrammas, cilvēku sejas, vārdus un amatus – vārdu sakot, jebkuru noderīgu informāciju. Izrādās, ka arī ātrrēķināšanas fenomeni nebūt nav ūnikumi, bet gan parasti cilvēki, tikai viņi ir pilnībā apguvuši mnemonikas metodes.
Ak, ja es to visu būtu uzzinājusi, teiksim, sestajā klasē! Cik nesalīdzināmi vieglāk un priecīgāk būtu aizritējuši ilgie un nebūt ne vieglie mācību gadi – skolā, augstskolā un dažādos turpmākajos kursos.
Irina Lando pati ir dzīvs piemērs tam, ko var sasniegt, pareizi izmantojot savus intelektuālos resursus. Šī jaunā sieviete, LU pasniedzēja, kurai ir divi maģistra grādi, pērn pabeidza doktorantūru. Turklāt viņai ir daudz un dažādi profesionālie sertifikāti un diplomi dažādās jomās.
Likt eksāmenus – viņai ir tāda aizraušanās!
Mēs jau stāstījām par viņas izveidoto mācību centru, kur visdažādākie cilvēki vecumā no 10 līdz 70 gadiem mācās... mācīties. Pēdējā programma, kuru Irina izstrādāja kopīgi ar Moderno psihotehnoloģiju centru (Sanktpēterburga), īpaši aktuāla ir tieši tagad – pirms augstskolu sesijām un skolu eksāmeniem. Programma tā arī saucas: “Es lieku eksāmenus”.
Kādi stratēģiski uzdevumi tad tiek izvirzīti ar zubrīšanu nomocītam skolasbērnam vai studentam? Kā iedabūt savā jau uztūkušajā galvā maksimālu daudzumu mācību vielas minimālā laika sprīdī? Ir arī citi “kā” – kā nepārvērsties par sālsstabu eksaminētāja priekšā, kā veiksmīgi “izpeldēt”, ja esi izvilcis “slikto” biļeti, kā neļaut pasniedzējam sajaukt tev galvu ar āķīgiem jautājumiem utt.
Vidusskolā to visu nemāca. Bet lūk, LANDO skolā dod ārkārtīgi daudz derīgu praktisku iemaņu, ar kuru palīdzību var izturēt jebkuras zināšanu pārbaudes – bez stresiem un pārslodzēm.
Piemēram, te māca pa jaunam rakstīt konspektus – ātri, ietilpīgi un saprotami. Šie pieraksti nelīdzinās sasteigtajiem ķeburiem skolas burtnīcās, drīzāk jau tie atgādina grafisku zīmējumu. Tā ir atmiņas karte, ar kuras palīdzību iespējams vielu “salikt pa plauktiņiem” tik sistēmiski un uzskatāmi, ka gribēdams neaizmirsīsi. Orģināla ir arī pieeja shēmu un matemātisku formulu iegaumēšanai. Arī tās var viegli pārvērst atjautīgos spēles sižetos, kur iksu un igreku vietā darbojas dzīvi personāži. Katrs no mums skolas gados taču ir kodējis spektra krāsas jautrā skaitāmajā pantiņā “Каждый охотник желает знать, где сидит фазан”. Jums būs jāpiekrīt, ka šis princips darbojas bez kļūmēm – par mednieku un par fazānu mēs atceramies visu mūžu, un nekad nekļūdīsimies, uzskaitot visas varavīksnes krāsas pēc kārtas.
Irinas Lando un psiholoģes no Sanktpēterburgas Jeļenas Šugaļejas metodika ir laba ar to, ka pārvērš mokošo pirmseksāmenu drudzi aizraujošā un patīkamā intelektuālā spēlē, Tā vietā, lai izkarinātu pie visām sienām jautājumus un ar lupas palīdzību rakstītu špikerus, pietiek prātā prasmīgi salikt informāciju pa plauktiņiem - tā, lai tā gluži vienkārši nevarētu pazust jūsu it kā sliktās atmiņas labirintos. Patiesībā vāja atmiņa un slikta sagatavotība visbiežāk ir vienkārši informācijas haoss smadzenēs.
Un vēl kāds faktors – koncentrēšanās. Pārsteidzoši, taču izklaidība vieno kā jaunus, tā vecus. Vai tad jūs neesat pieķēruši sevi, ka reizēm vairākkārt pārlasāt teikumu un tomēr nespējat iedziļināties tā jēgā?
Tas pats notiek arī stāstījuma laikā: “Ai, nojuka doma!” – un sarunas biedrs samulsis apklust. Kurss “Es lieku eksāmenus” māca koncentrēt uzmanību. Šo prasmi ir grūti novērtēt par augstu kā skolēnam, tā oratoram. Un kur nu vēl priekšniekam.
Piebildīsim, ka princips “Es esmu priekšnieks – tu esi muļķis” ir pazudinājis ne vienu vien eksaminējamo, kurš, ieraugot pasniedzēju, ārkārtīgi kautrējas, sarkst un bālē, kaut ko murmina un... neizbēgami zaudē tik ļoti vajadzīgās balles.
Apguvis pašprezentēšanās tehniku, cilvēks eksāmenā uzvedas brīvi, pārliecināti, jau ar pirmajiem vārdiem noskaņo eksaminētāju sev labvēlīgi un nekad vairs nezaudēs savaldību auditorijas priekšā.
Tik tiešām ir vērts noziedot pāris vakarus šādu gudrību apgūšanai, lai atvieglotu sev dzīvi ne vien šajā sesijā, bet arī uz priekšdienām, uz ilgiem gadiem. Jo: ja vēlies gūt sekmes šajā pasaulē, jāmācās būs visu mūžu. Tad kāpēc gan lai nedarītu to ar patiku, jautri, ar spožiem rezultātiem?
PHARE programmas ietvaros LANDO skolas profesionāļi ir izstrādājuši efektīvu programmu angļu valodas mācīšanai un valodas ātras apguves programmu Latviešu valodas mācīšanās Valsts programmai. Kopīgi ar Moderno psihotehnoloģiju centru (Sanktpēterburga, Krievija) un ar Behtereva institūta (Krievija) dalību LANDO skolas speciālisti ir izstrādājuši arī īpašu ātrlasīšanas kursu un programmu bērnu intelekta attīstīšanai “Burvestību un brīnumdarīšanas skola”. Visas programmas ir izgājušas pārbaudi Latvijas universitātē, un Latvijas Zinātņu akadēmija ir publicējusi tās Pasaules latviešu zinātnieku II kongresa materiālos.
LANDO skolas atmiņas attīstīšanas un ātrlasīšanas programmu ir licenzējusi LR Izglītības ministrija.
Lando® – Ātras iegaumēšanas skola
Izglītības un zinātnes ministrijas licence nr. 3360800220
Ātrlasīšana, ātra iegaumēšana, valodu mācīšana, zīmēšana, oratora māksla, psiholoģija
Rīga, A. Čaka iela 83/85 (atsevišķa savrupmāja pagalmā)
tālr. +371 67273009; mob. tālr. +371 29433553; fakss +371 67273010
RAKSTĪT VĒSTULI
WWW.LANDO.LV
www.skolaplus.lv – raksti vecākiem
www.poni.lv – materiāli nodarbībām ar bērniem
www.oratorika.lv – Oratora mākslas akadēmija. Oratora mākslas kursi Rīgā.
Strādājam no 1999. gada. Mēs piedalījāmies 10 Eiropas projektos. Tikai pēdējā projekta ietvaros mācībās piedalījās 2652 cilvēki no Latvijas Republikas 21 rajona.
Grāmatu sērija "Viena klase - par vienu dienu"® - Ir izdotas 16 grāmatas.
Attēlā – mūsu ofiss Rīgā.
NOFORMĒT PIETEIKUMU