Izglītības ministre Ina Druviete gatavo jaunu reformas posmu: skolās palielinās informātikas un sociālo zinātņu stundu skaitu – uz krievu valodas un matemātikas stundu samazināšanas rēķina.
Kādi rēķini jaunajai ministrei ar krievu valodu – skaidrot laikam nevajag. Bet ko tad noziegusies matemātika? Varbūt mūsu bērni šajā disciplīnā saņem pārlieku daudz zināšanu? Bet kāpēc tādā gadījumā pieaug pieprasījums pēc papildnodarbībām – maksas nodarbībām – eksaktajās zinātnēs? Vai tad vecākiem nav kur likt naudu? Nē, jau sen vairs nav noslēpuma, ka Latvijas skolu absolventiem trūkst bāzes zināšanu, lai iestātos prestižā augstskolā, it īpaši Krievijas augstskolā.
Atvadīšanās no matemātikas
Izglītības ministre Ina Druviete gatavo jaunu reformas posmu: skolās palielinās informātikas un sociālo zinātņu stundu skaitu – uz krievu valodas un matemātikas stundu samazināšanas rēķina.
Kādi rēķini jaunajai ministrei ar krievu valodu – skaidrot laikam nevajag. Bet ko tad noziegusies matemātika? Varbūt mūsu bērni šajā disciplīnā saņem pārlieku daudz zināšanu? Bet kāpēc tādā gadījumā pieaug pieprasījums pēc papildnodarbībām – maksas nodarbībām – eksaktajās zinātnēs? Vai tad vecākiem nav kur likt naudu? Nē, jau sen vairs nav noslēpuma, ka Latvijas skolu absolventiem trūkst bāzes zināšanu, lai iestātos prestižā augstskolā, it īpaši Krievijas augstskolā.
Latvijā “baltos plankumus” vidusskolas programmā pamatā aizpilda Pirmsaugstskolas sagatavošanas centrs – un LANDO Skola.
Turklāt abu programmās dominē tieši matemātika.
Es labi pazīstu šo mācību iestāžu vadītājus. Abi – gan Irīna Lando, gan Vladimirs Korņijenko – ir matemātiķi, un viņiem ir īpaši rēķini ar skolas brāķi. Privātās sarunās viņi dalījās ar mani šokējošos vērojumos: ko nezina, nesaprot un neprot mūsdienu skolnieki. Es nolēmu savest kopā divus profesionāļus – saruna izdevās visai saspringta.
Irīna Lando: ? Vispār LANDO Skola nodarbojas ar intelekta attīstīšanu: mācām ātrlasīšanu, ātru iegaumēšanu, iemaņas efektīvi sagatavoties eksāmeniem. Mācām bērnus ātri domāt. Bet, lūk, mēs atdūrāmies pret to, ka bērni neprot galvas rēķinus. Bet galvas rēķini taču ir abstraktās domāšanas pamats. Bērni sāk “bremzēties” visbanālākās situācijās. Pieņemsim, uzdodam smieklus raisošu uzdevumu: atnāca trīs fufiki, katram kabatā trīs funfiki, uz katra funfika trīs funfiriki. Cik pavisam funfiriku? Bērnam “aizķīlējas”: kas tas tāds – funfiriks? Es šo uzdevumu nevaru atrisināt!
Trešajā un ceturtajā klasē bērni neprot skaitīt pa 25, pa 15, nevar noskaitīt simtu pa desmitniekiem. Un īstā sodība tiem ir reizināšanas tabula! Bērni zubrī to, absolūti neizprotot jēgu.
Reizināšanas tabulu vectētiņš uzzīmēja un izskaidroja, kad man bija pieci gadi. Es iestājos LU Fizikas un matemātikas fakultātē bez repetitoriem. Jo skola ielika pamatus. Šie pamati, bāze ar katru gadu kūst kā sniegs. Tas notiek man acu priekšā. Māsa ir sešus gadus jaunāka par mani – viņiem devītajā klasē jau vairs nemācīja integrāļus. Brālim ir jau 13 gadu, viņiem programma ir vēl vienkāršāka, dēlam deviņi gadi – un tagad man jau kļūst pavisam skumji. Tāda sajūta, ka 12 gadus zināšanas izsmērē kā mannā putriņu pa šķīvi. Un slānis kļūst aizvien plānāks un plānāks.
Skola nedod sistēmisku izpratni, bet gan tikai matemātikas fragmentus. Bērniem galvā – kaut kādi “puzzles” no piemēriem un formulām, ko viņi nesaprot. Nesaprotamajai aritmētikai uzslāņojas algebra, kurā viņi jau vairs vispār nevar tikt pie skaidrības. Rezultāts: “Neieredzu matemātiku!”
Pie kam latviešu skolās situācija ir vēl bēdīgāka. Krievi kaut vai izmanto (zem sola) Krievijā izdotas mācību grāmatas.
Mūsu kursos šie fantastiskie “baltie plankumi” kļuva acīmredzami vecākiem un viņi sāka prasīt: uztaisiet mums programmas matemātikā, fizikā! Nācās griezties pie trim spēcīgākajiem zinātniekiem metodikas jomā – Latvijā un Krievijā. Pēc tam salikām viņu materiālus kopā, salīdzinājām un sapratām, ka neesam kļūdījušies: viņi visi izmantoja vienu, bet vismodernāko metodiku – atšķirības bija vienīgi piemēros un skaitļos.
Programmas “Piecās dienās trīs mācību gadi” popularitāte ir vienkārši fenomenāla. Tās princips – no sarežģītā uz vienkāršo. Bērns, piemēram, skolā mācās par leņķiem un nesaprot, kālab tie viņam vajadzīgi. Bet mēs savienojam algebru un ģeometriju ar to fizisko pasauli, kurā bērns dzīvo.
Pirmās divas dienas bērni pēc nodarbībām iznāk kā apdulluši, trešajā dienā viņu smadzenēs iedegas “spuldzīte”, ceturtajā dienā – vesels mežs paceltu roku. Viņi sacenšas, kurš atrisinās ātrāk un vairāk. Atrisina 20-30 uzdevumus! Pēc nodarbībām viņus nevar ne aizdzīt uz mājām! Lai gan pie mums viņi atnāk pēc stundām. Vecāki brīnās: ko jūs ar viņiem esat izdarījuši! Bet viņiem vienkārši tika izskaidrota sistēma un parādīts, kā tā darbojas. Varu apgalvot, ka visi bērni, kuri ir apguvuši šo programmu, piedalīsies matemātikas olimpiādēs.
Tātad vecāki tomēr jūt, ka skolā mūsdienās ne viss ir kārtībā un ka pašiem ir jāparosās, lai no bērna pēc skolas beigšanas neiznāktu galīgs stulbenis...
Lando® – Ātras iegaumēšanas skola
Izglītības un zinātnes ministrijas licence nr. 3360800220
Ātrlasīšana, ātra iegaumēšana, valodu mācīšana, zīmēšana, oratora māksla, psiholoģija
Rīga, A. Čaka iela 83/85 (atsevišķa savrupmāja pagalmā)
tālr. +371 67273009; mob. tālr. +371 29433553; fakss +371 67273010
RAKSTĪT VĒSTULI
WWW.LANDO.LV
www.skolaplus.lv – raksti vecākiem
www.poni.lv – materiāli nodarbībām ar bērniem
www.oratorika.lv – Oratora mākslas akadēmija. Oratora mākslas kursi Rīgā.
Strādājam no 1999. gada. Mēs piedalījāmies 10 Eiropas projektos. Tikai pēdējā projekta ietvaros mācībās piedalījās 2652 cilvēki no Latvijas Republikas 21 rajona.
Grāmatu sērija "Viena klase - par vienu dienu"® - Ir izdotas 16 grāmatas.
Attēlā – mūsu ofiss Rīgā.
NOFORMĒT PIETEIKUMU