Lux free time: Cik daudz laika Jums vajadzēja, lai izdomātu un ieviestu ātrlasīšanas metodi?
Irīna Lando: Lai programma strādātu tādā veidā, kāda tā ir pašlaik, bija nepieciešami seši gadi. Gadā mācību kursu iziet apmēram tūkstoš bērni. Tāpēc pieredze ir liela. Pati programma radās tad, kad vecākais dēls sāka iet skolā. Pēc kāda laika bērns paziņoja, ka ienīst mācības. Nācās kaut ko izdomāt, lai mācīties kļūtu interesanti.
Laika trūkums tiek atcelts! – Ātrlasīšana LANDO Skolā
Lux free time: Cik daudz laika Jums vajadzēja, lai izdomātu un ieviestu ātrlasīšanas metodi?
Irīna Lando: Lai programma strādātu tādā veidā, kāda tā ir pašlaik, bija nepieciešami seši gadi. Gadā mācību kursu iziet apmēram tūkstoš bērni. Tāpēc pieredze ir liela. Pati programma radās tad, kad vecākais dēls sāka iet skolā. Pēc kāda laika bērns paziņoja, ka ienīst mācības. Nācās kaut ko izdomāt, lai mācīties kļūtu interesanti.
Arī pats LANDO Centrs sākumā strādāja tikai ar pieaugušajiem. Bet izrādījās, ka mūsu klientiem ir bērni, un vecāki, kas bija izgājusi ātrlasīšanas un ātras iegaumēšanas kursu, lūdza izdomāt bērniem tikpat interesantas programmas kā pieaugušajiem.
Tomēr darba specifika ar bērniem ir pilnīgi citāda. Tāpēc visas mācības notiek rotaļspēļu formā. Tā radās “Burvestību un brīnumdarīšanas skola”. Bet pēc pirmā posma parādījās otrs, trešais kurss utt.
Kādas savas spējas Jūs varējāt attīstīt?
Irīna Lando: Man ir trīs kompānijas un, attiecīgi, nākas daudz strādāt. Tādēļ, ka ātrlasīšana stipri iedarbina smadzenes, parādās iespēja domāt ātrāk, un, sekojoši, ātrāk pieņemt lēmumus. Efekts ir tāds, ka tu atnāc uz darbu un saproti, ka domā trīs reizes ātrāk par pārējiem. Tas nenozīmē, ka tu kļūsti gudrāks, vienkārši tev parādās citas iespējas salīdzinājumā ar citiem.
Līdz tam laikam, kad organizēju savu biznesu, es strādāju atbildīgos stratēģiskās attīstības amatos kompānijā “Lattelekom”. Katrā darba vietā man nācās mācīt personālu, kā var strādāt ātrāk un efektīvāk, bet galvenais – produktīvi un bez kļūdām.
Man nācās iemācīties ātri lasīt, kad es strādāju par mārketinga direktori vienā no Latvijas bankām. Katru rītu līdz bankas prezidenta ierašanās man nācās izskatīt periodiku un veikt atbilstošas atzīmes. Nācās vai nu ierasties darbā ļoti agri, vai iemācīties lasīt ļoti ātri. Man iepatikās pazīstamā krievu zinātnieka Iļjina izstrādes. Uz viņa darbu bāzes kopā ar skolniekiem tika izstrādāts pirmais ātrlasīšanas kurss. Jau pēc tam, kad kurss tika izmēģināts praksē, parādījās pirmās korekcijas.
Pasniegšanas gaitā parādījās vairāk iecietības, miera. Sāku labāk saprast, kā izprast pieaugušo rīcību, īpaši, kad kursos sāka mācīties bērnu grupas.
Vai Jūs visu paspējat, ņemot vērā, ka Jūs esat lietišķa sieviete?
Irīna Lando: Skatoties, ko domā ar vārdu „viss”. Atpūtu es plānoju iepriekš, un tas nav apspriežams. Ja mēs ar ģimeni esam aizbraukuši atpūsties, tad ir aizliegts man zvanīt pa mobilo tālruni. Jā, es bieži to neņemu līdzi.
Bet mana dienas kartība ir sastādīta tā, lai es paspētu pēc iespējas vairāk, bet lai arī paliktu laiks atpūtai. Es dzīvoju Rīgā, un mums viss ir nedaudz citādi. Attālumi ir mazāki, nav tādu ielu sastrēgumu, nav jātērē daudz laika, lai atrastu kafejnīcu, kur paēst. Tāpēc daudzi brīnās, kad es saku, ka trīs reizes nedēļā es atrodu laiku apmeklēt sporta zāli. Bet mums ir pieņemts vakarā braukt uz Jūrmalu, tas ir divdesmit minūšu brauciens ar mašīnu. Attiecīgi, mēs daudz laika pavadām pludmalē. Tātad, nākas būt labā fiziskā formā. Bez tam, sporta nodarbības palīdz uzturēt možumu.
Es vienmēr atrodu laiku nodarbībām ar bērniem. Citādi, kāpēc ir vajadzīgs jebkurš bizness, ja nepietiek laika saviem bērniem. Tāpēc mēs ar vīru esam vienojušies, ka iztiksim bez auklēm un mašīnu vadītājiem. Mēs paši vedam bērnus uz skolu. Jā, tas prasa laiku, bet toties pa ceļam mēs daudz ko paspējam apspriest.
Es ļoti mīlu gatavot un daru to bieži. Mans dēls pat restorānā reiz teica: “Bet mammai sanāk garšīgāk!”
Kas Jums palīdz un kas traucē?
Irīna Lando: Palīdz mīlestība. Man liekas, ka ģimene ir kā puķe. Ja tu to laisti un rūpējies par to, tā zied un smaržo. Bet, ja tu par to aizmirsti, tā var arī novīst.
Vai Jums ir firmas recepte, kā tikt galā ar laika trūkumu?
Irīna Lando: Daļu darba var deleģēt. Bet galvenais – jāplāno, lai laika trūkuma nebūtu. Es ļoti labi zinu, jo tā ir mana profesija, ka stresa un pārguruma stāvoklī cilvēkam nostrādā aizsargmehānismi, un, pirmkārt, atsaka atmiņa. Krītas uzmanība un samazinās koncentrēšanās spēja, attiecīgi, cilvēks vairs nav tik produktīvs kā varētu būt.
Vai ir interesanti attīstīt bērnu spējas?
Irīna Lando: Protams! Bērni ir pati pateicīgākā auditorija. Strādāt ar viņiem nav viegli, bet, kad redzi mirdzumu acīs, saproti, kāpēc to dari.
Jo agrāk bērns apgūst ātrlasīšanu (ātrā lasīšana), jo ātrāk viņam nostiprinās koncentrēšanās iemaņas un momentāna informācijas uztvere. Galvenais, pamostas interese par mācībām un jaunu zināšanu apgūšanu.
Man pašai ir divi bērni un es ļoti mīlu ar viņiem nodarboties. Viņi man ir kā valsts pieņemšanas komisija – visas programmas uz viņiem tiek izmēģinātas. Un, ja viņiem patīk, tikai tad programma kļūst pieejama plašām masām. Pirmajā darba gadā viņi manos kursos bija klāt, lai vecāki redzētu, ka arī mani pašas bērni mācās pēc tās pašas programmas.
Programmas mērķis ir pierādīt, ka mācīties var būt interesanti. Ja tu ko dari, tev noteikti sanāks, un rezultāts var pārspēt visas cerības.
Man bieži rodas iespaids, ka vecāki nopietnāk meklē jaunu darbu, nekā informāciju par bērnu attīstību. Daudzi nezina normas, kurām bērnam jāatbilst tajā vai citā vecumā. Nez kāpēc pieauguši cilvēki pret to izturas nenopietni.
Kāds rezultāts Jums tādā gadījumā ir svarīgs kā sasniegums?
Irīna Lando: Pirmkārt, ir svarīgi mainīt attieksmi pret mācībām. Pierādīt – ja tu ko dari ātri un pareizi, tu vienmēr esi vinnētājs. Nevienam nevajag ātri padarītu darbu ar kļūdām.
Kas attiecas uz lasīšanu (ātrā lasīšana), lasīšanas ātrums pieaug divas-trīs reizes. Bet trīs reizes pieaug lasīšanas ātrums bērniem, kas mācās vidusskolā. Visgrūtāk ir mācīties pirmklasniekiem, jo viņiem vēl nav mācīšanās iemaņu. Programmas beigās mēs vienmēr aicinām vecākus uz atklāto stundu-eksāmenu, kura laikā viņi var paskatīties, ko viņu bērni ir iemācījušies programmas laikā.
Ļoti viegli ir pārbaudīt katras mācību dienas sasniegumus – tiek saglabāti katra bērna visi darbi, arī paši bērni katru dienu fiksē savus sasniegumus burtnīcās.
Vai sakarā ar paaugstinātas slodzes līmeni bērnus ir vērts mācīt pēc apsteidzošas sistēmas?
Irīna Lando: Tieši tāpēc ir vērts, lai samazinātu slodzi. Ja tu pusstundas laikā vari izpildīt visus mājasdarbus, pēc tam esi brīvs. Jo vairāk tāpēc, ka smadzenēm ir ērtāk strādāt ātri. Bet, piemēram, lēni lasot, parādās blakus domas, un tad vispār neko nevar saprast. Iemāciet bērnam lasīt ātri un pareizi, un viņš to darīs ar prieku.
Piemēram, ļoti bieži sākumskolā vecāki sūdzas, ka bērnam ir problēmas ar matemātiku. Bet izrādās, ka bērns vienkārši lēni lasa. Kamēr bērns lasa uzdevuma trešo rindu, viņš jau ir aizmirsis, kas tika teikts pirmajās divās rindās. Sanāk, ka problēma nav skaitīšanā, bet lasīšanā.
Acumirklīgu uztveri ir vērts attīstīt, lai bērns, pārrakstot no tāfeles, informāciju uztvertu blokos, piemēram, vārdu redzētu kopumā, nevis to dalītu zilbēs – jo vairāk tu skaties uz vārdu, jo lielāka iespēja kļūdīties. Bet, ja tu redzi vārdu kopumā, tu pierodi to tā uztvert. Būtība ir apstāklī – jo vairāk daļās bērns sadala vārdu, jo lielāka ir kļūdas iespēja.
Vai visi bērni ir spējīgi tādam apziņas pārrāvumam?
Irīna Lando: Tas ir ļoti svarīgs jautājums. Pārrāvumam ir gatavs jebkurš bērns, ja nav smadzeņu darbības traucējumu, piemēram, hiperaktivitātes, šizofrēnijas, smadzeņu disfunkcijas vai psihiskās attīstības aiztures. Šajā gadījumā bērns nevarēs izpildīt tos uzdevumus, ko mēs veicam mācību kursa laikā. Reizēm vecāki ar smaidu piezīmē, ka viņu bērns ir nedaudz neuzmanīgs. Bet tieši prasme noturēt patvaļīgo uzmanību ir daudz psihisko saslimšanu pazīme. Šajā gadījumā programma nebūs efektīva. Bet normas gadījumā – laipni lūgti, jums patiks!
NOFORMĒT PIETEIKUMU
ATNĀCIET! JUMS PATIKS!
Lando® – Ātrās iegaumēšanas skola
Izglītības un zinātnes ministrijas licence nr. 3360800220
Ātrlasīšana, ātra iegaumēšana, valodu mācīšana, zīmēšana, oratora māksla, psiholoģija
Rīga, A. Čaka iela 83/85 (atsevišķa savrupmāja pagalmā)
tālr. +371 67273009; mob. tālr. +371 29433553; fakss +371 67273010
RAKSTĪT VĒSTULI
WWW.LANDO.LV
www.skolaplus.lv – raksti vecākiem
www.poni.lv – materiāli nodarbībām ar bērniem
www.oratorika.lv – Oratora mākslas akadēmija. Oratora mākslas kursi Rīgā.
Strādājam no 1999. gada. Mēs piedalījāmies 10 Eiropas projektos. Tikai pēdējā projekta ietvaros mācībās piedalījās 2652 cilvēki no Latvijas Republikas 21 rajona.
Grāmatu sērija "Viena klase - vienā dienā"® - Ir izdotas 16 grāmatas.
Attēlā – mūsu ofiss Rīgā.
NOFORMĒT PIETEIKUMU