„Laika trūkums tiek atcelts!” Ātrlasīšana Lando® skolā. „Lux free time”: Cik daudz laika Jums vajadzēja, lai izdomātu un ieviestu ātrlasīšanas metodi? Irina Lando: Lai programma darbotos tādā veidā, kāda tā ir tagad, bija nepieciešami seši gadi. Būtībā, mācību gada laikā mācās aptuveni tūkstoš bērni.
„Lux free time”: Cik daudz laika Jums vajadzēja, lai izdomātu un ieviestu ātrlasīšanas metodi?
Irina Lando: Lai programma darbotos tādā veidā, kāda tā ir tagad, bija nepieciešami seši gadi. Būtībā, mācību gada laikā mācās aptuveni tūkstoš bērni. Tāpēc pieredze ir vienkārši ļoti liela. Pati programma radās tad, kad mans vecākais dēls sāka iet skolā. Pēc kāda laika bērns paziņoja, ka neieredz mācības. Nācās kaut ko izdomāt, lai kļūtu interesanti.
Sākumā mācību centrs LANDO strādāja tikai ar pieaugušiem, bet izrādījās, ka mūsu klientiem ir bērni, un vecāki, izgājuši ātrlasīšanas un ātras iegaumēšanas kursu, sāka lūgt, lai izdomāju bērniem tikpat interesantas programmas kā pieaugušiem.
Tomēr darba specifika ar bērniem ir pilnīgi cita. Tāpēc visa mācīšana notiek rotaļspēles formā. Tā radās „Burvestību un brīnumdarīšanas skola”. Bet pēc pirmā posma parādījās otrais, trešais kurss utt.
Kādas savas spējas Jūs varējāt attīstīt?
Irina Lando: Man ir trīs kompānijas un, atbilstoši, nākas daudz strādāt. Ātrlasīšana ļotipaātrina smadzeņu darbību, tāpēc rodas iespēja domāt ātrāk un, sekojoši, ātrāk pieņemt lēmumus.
Efekts ir tāds, ka atnāc uz darbu un saproti, ka domā trīs reizes ātrāk par pārējiem. Tas nenozīmē, ka tu kļūsti gudrāks, vienkārši tev rodas citas iespējas salīdzinājuma ar pārējiem.
Pirms organizēju savu biznesu, es strādāju atbildīgos amatos, tajā skaitā, par kompānijas „Lattelecom” stratēģiskās attīstības vadītāju. Katrā darba vietā man nācās mācīt personālu, kā var strādāt ātrāk un efektīvāk, bet, galvenais, produktīvi un bez kļūdām.
Ātri lasīt man nācās iemācīties, kad es strādāju par mārketinga direktori vienā no Latvijas bankām. Katru rītu līdz prezidenta atbraukšanai man vajadzēja izskatīt visu periodiku un veikt atbilstošas atzīmes. Nācās vai nu ļoti agri braukt uz darbu, vai iemācīties ļoti ātri lasīt. Ļoti patika pazīstamā krievu zinātnieka Iļjina izstrādātie paņēmieni. Uz viņa darbu bāzes kopā ar audzēkņiem tika izstrādāts pirmais ātrlasīšanas kurss. Bet pēc tam, kad kurss tika izmēģināts praksē, parādījās jau korekcijas.
Pasniegšanas gaitā parādījās vairāk iecietības, miera. Sāku vairāk saprast, labāk orientēties pieaugušo rīcībā, īpaši, kad sāka mācīties bērnu grupas.
Vai Jūs visu paspējat, ņemot vērā, ka Jūs esat lietišķa sieviete?
Irina Lando: Skatoties, ko domā ar vārdu „viss”. Atpūtu es plānoju laicīgi, un tas nav apspriežams. Ja mēs ar ģimeni esam aizbraukuši atpūsties, ir aizliegts man zvanīt uz mobilo telefonu. Bieži vien es to neņemu līdzi.
Mana dienas kārtība ir sastādīta tādējādi, lai paspētu pēc iespējas vairāk, bet lai atliktu laiks arī atpūtai. Es dzīvoju Rīgā, pie mums viss ir nedaudz savādāk. Mazāki attālumi, nav tādu satiksmes sastrēgumu, nevajag tērēt daudz laika, lai atrastu kafejnīcu, kur var ieēst. Tāpēc daudzi brīnās, kad es saku, ka man paliek laiks, lai trīs reizes nedēļā apmeklētu sporta zāli. Bet pie mums ir pieņemts vakarā braukt uz Jūrmalu – tās ir divdesmit minūtes no Rīgas ar mašīnu. Atbilstoši, mēs daudz laika pavadām pludmalē. Tātad jābūt labā fiziskā formā. Bez tam, sporta nodarbības palīdz uzturēt možumu.
Es vienmēr atrodu laiku nodarboties ar bērniem, citādi, kāpēc man vajadzīgs jebkurš bizness, ja man nepietiek laika saviem bērniem. Tāpēc mēs ar vīru vienojāmies, ka tiksim galā bez auklēm un šoferiem. Mēs paši vedam bērnus uz skolu. Jā, tam vajadzīgs laiks, toties pa ceļam mēs paspējam daudz ko apspriest.
Es ļoti mīlu gatavot un daru to bieži. Mans dēls pat restorānā reiz teica: „Bet mammai sanāk garšīgāk!”
Kas jums šajā jomā palīdz un kas traucē?
Irina Lando: Palīdz mīlestības jūtas. Man liekas, ka ģimene ir kā puķe. Ja tu to laisti un rūpējies par to, tā zied un smaržo. Bet, ja tu to aizmirsti, tā var arī nokalst.
Vai Jums ir firmas recepte kā tikt galā ar laika trūkumu?
Irina Lando: Daļu darba var deleģēt. Bet galvenokārt – jāplāno, lai nebūtu laika trūkuma. Es ļoti labi zinu, jo tā ir mana profesija, ka stresa un pārpūles stāvoklī cilvēkam nostrādā aizsargmehānismi un, pirmkārt, atsaka atmiņa. Samazinās uzmanība un pazeminās koncentrēšanās spēja, atbilstoši, cilvēks vairs nav tik produktīvs, kāds varētu būt.
Vai ir interesanti attīstīt bērnu spējas?
Irina Lando: Protams! Bērni ir pati pateicīgākā auditorija. Ar viņiem nav viegli strādāt, bet, kad redzi mirdzumu viņu acīs, saproti, kāpēc to dari.
Jo ātrāk bērns apgūs ātrlasīšanu, jo ātrāk viņam nostiprināsies koncentrācijas un informācijas momentānas uztveres iemaņas. Bet, galvenais, parādās interese par mācībām un jaunu zināšanu apgūšanu.
Man pašai ir divi bērni, un man ļoti patīk ar viņiem nodarboties. Viņi man ir kā programmas valsts pieņemšana– tās visas uz viņiem pārbaudītas. Ja viņiem patīk, tikai tad programma kļūst pieejama plašām masām. Pirmajā darba gadā viņi daudzos manos kursos bija klāt, lai vecāki redzētu, ka mani pašas bērni mācās pēc tās pašas programmas.
Programmas mērķis ir parādīt, ka mācīties var interesantā veidā. Ja tu kaut ko dari, tev tas noteikti sanāks, un rezultāts var būt labāks par gaidīto.
Man reizēm rodas iespaids, ka vecāki nopietnāk izturas pret darba meklējumiem, nekā meklē informāciju par bērnu attīstību. Daudzi nezina normas, kurām bērnam jāatbilst tajā vai citā vecumā. Nez kāpēc pieauguši cilvēki neizturas pret to nopietni.
Kāds rezultāts Jums ir svarīgs kā sasniegums tādā gadījumā?
Irina Lando: Pirmkārt, ir svarīgi mainīt attieksmi pret mācībām – parādīt, ja tu dari ātri un pareizi, tu vienmēr vinnē. Nevienam nav vajadzīgs darbs, kas ir izdarīts ātri, bet ar kļūdām.
Kas attiecas uz lasīšanu, tad lasīšanas ātrums pieaug divas-trīs reizes. Bet trīs reizes ātrums var pieaugt bērniem, kas mācās vidusskolā. Vissarežģītāk ir mācīties pirmklasniekiem, jo viņiem vēl nav tieši mācīšanas iemaņu.
Programmas beigās mēs vienmēr aicinām vecākus uz atklāto stundu-eksāmenu, kura laikā viņi var paskatīties, ko viņu bērni ir iemācījušies programmas ietvaros.
Ļoti t viegli ir pārbaudīt rezultātus un sasniegumus par katru mācību dienu – tiek saglabāti visi katra bērna darbi, arī paši bērni katru dienu fiksē savus rezultātus burtnīcās.
Vai, sakarā ar paaugstinātu slodzi bērniem, ir vērts mācīt viņus pēc apsteidzošas sistēmas?
Irina Lando: Tieši tāpēc arī ir vērts, lai slodzi samazinātu. Ja tu vari pusstundas laikā paveikt visus mājasdarbus, pēc tam tu esi brīvs. Vēl jo vairāk, smadzenēm ir daudz ērtāk strādāt ātrāk. Lēni lasot rodas blakus domas, un tad vairs vispār neko nevar saprast.
Iemāciet bērnam lasīt ātri un pareizi, un viņš ar prieku to darīs.
Piemēram, ļoti bieži vecāki sākumskolas posmā sūdzas, ka bērnam ir problēmas ar matemātiku. Bet izrādās, ka bērns vienkārši lēni lasa.Kamēr bērns lasa trešo uzdevuma rindiņu, viņš jau ir aizmirsis, par ko ir runa pirmajās divās rindiņās. Tad sanāk, ka problēma nav rēķināšanā, bet gan lasīšanā.
Momentānu uztveri ir vērts attīstīt, lai bērns, norakstot no tāfeles, varētu uztvert informāciju blokos – piemēram, redzēt visu vārdu kopā, nevis dalīt to pa zilbēm. Jo vairāk tu skaties uz vārdu, jo lielāka iespēja kļūdīties. Ja tu vārdu redzi kopumā, tu pierodi viņu tā uztvert. Būtībā, pārrakstot pa zilbēm – jo vairāk zilbēs bērns dala vārdu, jo lielāka ir kļūdas iespēja.
Vai visi bērni ir spējīgi tādam apziņas izrāvienam?
Irina Lando: Tas ir ļoti svarīgs jautājums. Izrāvienam ir gatavs jebkurš bērns, ja nav galvas smadzeņu darba traucējumu, piemēram, hiperaktivitāte, šizofrēnija, galvas smadzeņu disfunkcija vai psihiskās attīstības aizture. Šajā gadījumā bērns nevarēs pildīt tos uzdevumus, ko mēs dodam mācību kursa laikā.
Reizēm vecāki ar smaidu piemetina, ka viņu bērns ir nedaudz neuzmanīgs. Bet tieši neprasme noturēt patvaļīgo uzmanību ir daudzu psihisku saslimšanu pazīme. Šajā gadījumā programma nebūs efektīva. Normas gadījumā – laipni lūgti, jums patiks!
Par autortiesībām. Atgādinu, īpaši Krievijas kolēģiem, ka šis raksts ir aizsargāts ar Likumu par autortiesībām un blakustiesībām.Nevajag kopēt, lūdzu, rakstiet paši.