Attīstības intelektuālo tehnoloģiju mācību centrā „Lando” ir izstrādāts vesels attīstības un mācību programmu spektrs dažāda vecuma bērniem. Centra vadītāja Irina Lando stāsta, kā ar to palīdzību var atklāt bērna radošo potenciālu.
Jūsu bērns ir talantīgs
Attīstības intelektuālo tehnoloģiju mācību centrā „Lando” ir izstrādāts vesels attīstības un mācību programmu spektrs dažāda vecuma bērniem. Centra vadītāja Irina Lando stāsta, kā ar to palīdzību var atklāt bērna radošo potenciālu.
Mūsu piedāvājumi adresēti vecākiem, kam nav vienalga, kā viņu bērni mācās, vai viņiem ir interesanti, vai viņi izmanto visas iespējas zināšanu un prasmju apgūšana. Nav noslēpums, no bērniem reizēm var dzirdēt: mācīties ir grūti un neinteresanti. Tāpēc mācību centra „Lando” mērķis ir mainīt bērna attieksmi pret mācībām. Visas mūsu bērnu programmas norit nestandarta rotaļspēļu formā, kas dalībniekiem ir negaidīti. Tā nav atpūta, bet ļoti intensīvs un radošs darbs. Un vecākiem ir svarīgi to saprast pašiem un paskaidrot bērnam, ka viņš neiet atpūsties un izklaidēties, bet iemācīties ko jaunu. Piemēram, pagājušās pavasara brīvdienās pie mums mācījās aptuveni 200 bērni. Nodarbībās ir ļoti liela slodze, un tā dod reālu rezultātu. Bet skolā tādu intensitātes līmeni nedrīkst pastāvīgi uzturēt. Tas nav mūsu uzdevums – aizstāt skolu. Mēs vienkārši parādam un mācām, kā var mācīties efektīvi un pozitīvā noskaņojumā. Un turpmāk šo instrumentu var sekmīgi pielietot dzīvē.
Vēl neesmu burvis, bet mācos
Mums patiešām ir daudz bērnu programmu. Bet īpaši populāra, bez šaubām, ir „Burvestību un brīnumdarīšanas skola”. Tās pamatā ir ātrlasīšanas mācīšana. Kad bērns sāk saprast, ka patiesībā lasīt ir viegli un interesanti, tas viņam jau ir brīnums, it kā rokās būtu parādījusies „burvju nūjiņa”. Bet pārsteigumi ar to nebeidzas. Pēc obligātajām stundām notiek viena burvju stunda. Piemēram, pie mums ciemos nāk īsti zvēri no zoodārza. Uz skolotāja galda sēž ūpis, var paglaudīt lapsu vai bebru. Pa klasi lido jūraskrauklis… Viss tas rada svētku atmosfēru. Bērni apģērbj burvju mantijas. Viņiem sagatavoti speciāli burvju trauki un viss nepieciešamais sava personīgā skaistuma, prāta, spēka dzēriena gatavošanai – katrs izvēlas to, kas viņam vajadzīgs. Šīm stundām mēs cenšamies atrast oriģinālus aksesuārus, suvenīrus, kas palīdz šīs tikšanās padarīt neaizmirstamas. Viss tas kopumā noskaņo uz atklājumu, atbrīvotu saskarsmi, pateicoties tam, bez liekas spriedzes var nostiprināt nodarbību laikā sasniegto rezultātu. Labi zināms, ka pēdējos iespaidus iegaumē vislabāk. Mums ir prieks, ja bērni un vecāki ir apmierināti ar rezultātu un vēlas turpināt sadarbību ar centru.
Katram – pa spēkam
Pirmie panākumi spārno. Lūk, piemēram, nesen mamma bija pārsteigta, ka dēls lasa divas reizes ātrāk. Viņa pat neiedomājās, ka viņas bērns strādās, bet zēnam ir žēl, ka skolā tā nepasniedz. Gribu vēlreiz atkārtot: mūsu kursi paredzēti tam, lai aktivizētu to, kas bērnā ir ielikts, parādīt viņam to un iemācīt to izmantot. Ja bērns labi mācās, viņš uzreiz sāks ātrāk un kvalitatīvāk gatavot stundas, Ne visi bērni spēj izturēt mūsu slodzi, tāpēc mēs veicam testēšanu. Svarīgi ir noskaidrot, vai bērns nevar, vai negrib strādāt. Ja viņš fiziski ir gatavs intensīvam darbam, protams, lai nāk uz kopējām nodarbībām. Bet ja grūtības ir objektīvas, mēs varam piedāvāt individuālas nodarbības, kur piesaistīsim pieredzējušu psihologu. Ja bērns pēc tādām iepriekšējas sagatavošanas nodarbībām var strādāt kopā ar citiem bērniem, viņš turpina nodarbības burvju skolā. Starp citu, mums ir atsevišķa programma bērnu sagatavošanai skolai. Pat pirmklasnieki var nākt uz mūsu galvenajām nodarbībām. Ir grupas jaunākiem bērniem un vecākās grupas. Vispār „Burvestību un brīnumdarīšanas skolā” ir trīs līmeņi. Tiesa, ir gadījumi, kad uz vienu kursu bērni nāk atkārtoti. Vienkārši sākumā tika sasniegts noteikts rezultāts, bet pēc tam gribējās izaugsmi turpināt. Pēc pieredzes – vislielāko efektu sasniedz, ja pēc kārtas iziet 1. un 2. līmeni, bet tā ir liela slodze. Tāpēc tādu kursu pie mums iziet vasaras brīvlaikā. Nodarbības notiek 6 dienas. Cikls ir izstrādāts, ņemot vērā galvas smadzeņu psihofizioloģiskās īpatnības. Tāpēc īpaši gribu vērsties pie vecākiem, kas par katru cenu grib redzēt savu bērnu visiem priekšgalā: ja jūsu bērnam ir nopietnas problēmas, nevajag domāt, ka tās var atrisināt 6 dienās. Sākumā noskaidrojiet, vai mazais cilvēks var uz sava rēķina apmierināt pieaugušo ambīcijas. Galvenais ir bērna veselība. Mammas un tēti – atcerieties to. Diemžēl nākas saskarties ar to, ka vecāki bērnu grūtības uztver kā personīgo neveiksmi un cenšas to „ātri” novērst mūsu nodarbībās: jūs viņu iemāciet, un mēs atdosim bērnu prestižā skolā. Bet mēs tikai dodam grūdienu, parādam iespējas. Turpmākais vecāku uzdevums – kontrolēt savu bērnu, neatstāt bez uzmanības mācību procesu. Bez tā nekas nesanāks. Jā, ne visi vecāki zina, kā nodarboties ar bērnu. Tāpēc kursa beigās mums ir eksāmens, mēs uz to aicinām arī vecākus. Viņi redz, kā viņu pašu bērns var strādāt, kad kontroles process ir pareizi organizēts. Pie mums 20 bērnu grupā strādā ne mazāk kā 3 pedagogi. Stundas nodarbības laikā pārbaudām un kontrolējam katru ne vienu vien reizi. Un bērni sāk saprast, ka viņus neatstās bez uzmanības. Viņam jādod arī pārliecība, ka viņš ir uz pareizā ceļa, tu patiešām vari būt sekmīgs. Bieži vien tieši tāpēc, ka bērns uzskata, ka nav īpaši spējīgs, viņš nav motivēts maksimālam rezultātam. Bet mūsu nodarbībās notiek pārrāvums – es to varu! Jo mēs ne tikai mācam, bet arī noskaņojam psiholoģiski.
Cik svarīgs ir pedagogs
Šobrīd „Lando” centrs piedāvā 40 programmas bērniem. Mēs lepojamies ar mūsu lieliskajiem pasniedzējiem. Pateicoties viņu pieredzei, aizrautībai un mīlestībai pret bērniem, kopīgajam darbam ir patiešām lieliski augļi.
Piemēram, matemātikas nodarbības vada Ludmila Solovjova, augstskolas pasniedzēja ar vairāk kā 30 gadu darba pieredzi. Viņa ir Dieva svētīts pedagogs. Viņai ir apbrīnojams talants strādāt ar bērniem. Ludmila uzskata: skolā bērniem sliktas atzīmes liek galvenokārt tāpēc, ka viņi nesaprata to, ko viņiem neviens nepaskaidroja. Bet mūsu stundās bērni pēkšņi saprot, ka matemātika, izrādās, ir viegla, interesanta un „par dzīvi”. Bērniem parādās mirdzums acīs un vēlme mācīties tālāk.
Krievu valodas mācīšanas aizraujošas programmas „Zemūdens valstība” pasniedzēja ir Jekaterina Kolesova. Viņa ir Latvijas konkursa „Gada skolotājs 2001” un konkursa „Gada skolotājs 2003” uzvarētāja krievu valodā un literatūrā , Maskavas mērijas un avīzes „Trud” Puškina prēmijas konkursa laureāte NVS un Baltijas valstu skolotajiem 2003. gadā, „Labākais 2005. gada skolotājs” titula īpašniece», 2007. gada Puškina prēmijas laureāte. Protams, ar tādiem lieliskiem profesionāļiem bērni apgūst dzimtās valodas nianses, kas ir vajadzīgs, lai kļūtu patiešām kulturāls cilvēks.
Dažādas informācijas – tekstu, ciparu datu, formulu, svešvārdu utml. efektīvas iegaumēšanas spēju attīstības treniņus vada Latvijā pazīstams psihologs Jevgeņijs Rozanovs, kam ir vairāk kā 20 gadu pieredze ātras iegaumēšanas mācīšanā. Īpašu uzmanību šajās nodarbībās pievērš kreatīvas domāšanas un pašregulācijas attīstībai.
Šie un citi mūsu pasniedzēji savās nodarbībās prot radīt labvēlīgu atmosfēru, kurā uzplaukst katra bērna radošais potenciāls.
Centrā līdztekus mācību programmām var piedalīties psiholoģiskos treniņos. Piemēram, „Ceļojumā pa burvju salu” bērni mācās pārvarēt grūtības, pieņemt lēmumus sarežģītās situācijās, darboties komandā, atbalstīt biedrus, palūkoties uz sevi ar citu acīm. Pie mums ir labi manieru kurss, intelektuālā „Jauno bruņinieku un brīnišķīgo dāmu skola” pusaudžiem. Visu pat nevar uzskaitīt... Jūsu bērna attīstībai ir ļoti daudz iespēju. Protams, skolā mācību gada laikā bērns nogurst. Tomēr, ja vasarā viņš vairākas dienas pavadīs „Lando” centrā, tas viņam turpmāk atvieglos mācības un palīdzēs veikt kvalitatīvu izrāvienu savā attīstībā, jo katrs bērns ir talantīgs, tikai bieži vien šis talants nav pieprasīts un ar laiku cilvēks sāk justies neapmierināts un nerealizējies. Lai tas nenotiktu, jāattīsta savas spējas no bērnības, jo pēc tam to panākt būs daudz grūtāk.
Nesen zēns, kas ir jau izaudzis, atceroties, ka vairākus gadus atpakaļ izgāja kursu mūsu centrā, teica: „Jūs man devāt iespēju palūkoties uz dzīvi citādi”. Labāk nevar pateikt. Ja mums tas sanāk, mēs uzskatām, ka savu uzdevumu esam veikuši.
Tatjana Timofejeva